Een druk weekje

19 september 2009 - Rio de Janeiro, Brazilië

Hey allemaal,

Ik vind het leuk dat jullie af en toe wat van jullie laten horen! Ik was dus gebleven bij maandagochtend, inmiddels is het zaterdag en heb ik een ochtendje vrij.

Maandag: Om een uur of 11 kwam Abrao, te vragen of ik mee ging. Ik had wel zin om iets te doen. We (ik, Abrao, Dani) gingen eerst Neto, Andrea en hun kinderen Laura en Joao ophalen. Zij wonen in een huis net buiten Borel. Eerst gingen we even kort naar het centrum en daarna op naar Barra da Tijuca, de rijke wijk dus. Dat is ongeveer een uur rijden, je moeten even een berg oversteken, Alta de Boa Vista geloof ik. We gingen naar een markt met boeken, net een attractie. Er waren vooral veel scholieren. We hebben Engels-Portugees boekjes gekocht voor het geven van lessen. En wat gegeten. Aan het eind van de dag heb ik thuis nog even feijoa gegeten, rijst en bonen en thats it. Andrea vertelde die dag over het geld dat Peter en anderen vorig jaar voor de computers gegeven hadden. Dat was tot nu toe nog niet gebruikt, omdat er geen lessen werden gegeven. Nu beginnen die weer en gaan ze het geld gebruiken voor het verbeteren van tweedehands computers. Ik krijg er nog fotos van als het goed is, die ik dan nog even rond kan sturen. Die avond hoorde ik mijn naam roepen toen ik bijna wilde gaan slapen, dus ik ging nog eens even buiten kijken. Daar zaten Yara en Magno, die zoals we hem kennen, weer kapper aan het spelen was. Nog even gekletst en afgesproken dat we samen naar Talita gaan komende maanden.

Dinsdag begonnen we van 8 tot een uur of half 10 met zingen, bidden en praten over de bijbel. Fatima had de leiding. Ik kon niet alles vologen, maar het ging over de kracht van het gebed. Daarna heb ik gepraat met Neto zonder tolk over wat ik hier allemaal ga doen, dat ging goed! Wat ik ga doen: in de creche helpen (en Engelse les geven) + klarinetles. Ik heb hem mijn klarinet laten zien en een stukje gespeeld, haha, straks ben ik ineens muzieklerares. Hij benadrukte dat als ik ergens mee zat ik er absoluut niet mee moest gaan zitten. Ah, en de punten waar Jocum zich in Borel vooral op richt zijn: saude (Gezondheid), educacao (onderwijs) en cidadanao (burgerschap). En hij vertelde dat ik woensdag naar de hoofdbasis zou vertrekken. Volgende week ga ik nog in andere favelas naar het werk van Jocum kijken (Parade de Lucas en Titiui). Toen ben ik naar de creche geweest, daar was Camilla die dag aanwezig, zij is psycholoog en komt een keer per week. Ik vond het erg interessant om met haar te praten. Verder heb ik zintuigen geleerd met kinderen en Camilla geholpen met haar Engelse les. Rond een uur of 3 moest ik terug naar de basis en heb ik met Andrea gesproken over geld en andere basis etcetera. Ik loop nu trouwens in mijn eentje door de wijk naar de creche heen en weer, wat ik totaal niet als onveilig ervaar! Ik kom ook constant mensen tegen die mij kennen. In de creche wordt ik nu Tia Lika genoemd en als ik binnenkom wil iedereen met me knuffelen. Haha. Die avond had ik een BBQ ter gelegenheid van de 42ste verjaardag van Neto, vanaf 7 uur. Met grote lappen vlees, brood met boter, rijst ofcourse en als toetje heerlijke chocoladetaart. Getafelvoetbald en getafeltennist. Het was erg gezellig, Ana Claudia was er ook, anderen ontmoet die ook in de muziekschool helpen, zoals Alexander en Mattheus. Mijn mp-3speler hebben we aan de installatie gehouden en met zn allen geluisterd naar Zuco 103. Haha, gezellig. Het zinnetje: fala mais devagar, por favor is erg handig = praat langzaam, asjeblieft!

Woensdag ging ik er om 7 uur uit, rustig ontbeten. Om 8 uur kwam Neto die zei dat er problemen waren met het vervoer naar Xerem, waar de hoofdbasis is, dus hij belde even heen en weer en toen bleek dat ik direct moest vertrekken. Dus snel wat spullen bij elkaar geraapt. Half 9 gingen we weg, met Beto en Dani en een uurtje later kwamen we daar aan, in het noorden van Rio (in Duque de Caxias). De basis was groot, groen, rustig en niet in een favela, maar een lage middenklasse wijk. Dat neemt niet weg dat je daar sãvonds ook schoten hoort. Ik heb daar Julho ontmoet, de fluitleraar die vorig jaar ook met ons meegebouwd heeft. Een groep DTS-ers van 5 mensen en een groep uit Floripa (zuid-Brazilie) die 2 jaar in Rio blijven. Ook Fernanda, die in Borel heeft gewerkt. Ik had eigenlijk niets te doen, dus mijn dag bestond uit praten met deze mensen en zo mijn portugees oefenen. Er was ook een vrouw uit Noorwegen, die daar al 7 jaar zit, waarvan iedereen dacht dat het mijn zus was. Haha, ja blond he. Oja, en niet te vergeten was daar een Nederlander, Stefan, die daar een paar dagen eerder was aangekomen en voor een maand blijft, vooral om mee te helpen met het project Gol do Futuro: een voetbaltoernooi. Hij spreekt geen woord Portugees, dus was erg blij dat ik er was, als vertaler en iemand om mee te praten. Avondeten was speciaal, wat betekent dat je een naambordje voor je had staan. Haha.

Donderdag was ik om 8 uur wakker voor een uurtje intercessao: in groepjes bidden, naar God luisteren, gebedsonderwerpen opnoemen en weer binnen. Die nacht had ik prima geslapen, maar het is daar kouder dan hier en heeeeel veel muskieten, gelukkig had een van de DTSers een elektrische vliegenmepper, waar die de honderden op mijn kamer nog even had gedood voor ik ging slapen. Daarna heb ik van half 10 tot een uur of 11 met Molly, de Noorweegse, die dus ook Engels kan gepraat over het werk van Jocum in Rio. Eerst heeft ze me een filmpje laten zien over de organisatie Partir do Rio, die verbonden is aan Jocum, maar dan zonder christeiljke naam, waarmee soms meer bereikt kan worden. Partir (=vertrekken/vanaf) aangezien ook mensen vanuit Rio vertrokken zijn naar andere plekken in de wereld, zoals Egypte en Afghanistan. In Egypte zitten nu Pedro en Nadja. Het werk in Rio is op het tweede niveau. Het eerste niveau = het evangelie verspreiden. Sinds een paar jaar is die visie naar het tweede niveau gegaan. Dat wil zeggen: (christelijke) waarden in de samenleving brengen. De mentaliteit van de Brazilianen moet een verandering ondergaan. Deze mentaliteit is gevormd in de slavernij waarin niet-slaven gewend waren om alles te doen om hogerop te komen (dus corruptie) en slaven als ze dan iets kregen meteen te gebruiken of uit te geven. Dit moet veranderd worden, wat natuurlijk lange termijnwerk is. De nadruk ligt op het belang van scholing en iniatief nemen: burgerschap. Maak gebruik van het potentieel van jonge christenen in Rio. Jocum doet ook research om mentaliteit en denkpatronen beter te begrijpen, wat gebruikt kan worden in de communicatie. Mensen in de wijk zien Jocum als veilige plek. Kinderen krijgen een toekomstvisie, waardigheid, bezigheid, + contact met ouders. Ouders zien goede dingen veranderen bij hun kinderen. Ook wordt contact met leraren gehouden. Borel is het oudste project en het grootst. Bom Tom, de muziekschool, is ook op de hoofdbasis. De leraren werken samen en wisselen kennis uit. Dit is zon beetje wat ik geleerd heb. Die middag heb ik Julho gehopen met zijn fluitlessen. Na het middageten waar ik ontzettend van genoot aangezien ik niet had ontbeten, heb ik tot een uur of 2 met de guys uit Floripa en de Peruaan gepraat. Toen ging ik naar de lessen van Julho. Ik heb er 3 bijgewoond van een uur elk, elke keer met minstens 3 leerlingen. Druk dus! Het was blokfluitles, maar heel theorethisch. Namen van hele, halve etc. noten geleerd in het Portugees. Hier wordt do-re-mi gebruikt in plaats van c-d-e. Ik heb de kinderen verteld over mijn historie, in de muziek, de klarinet, muziek in Nederland, en over het ensemble waar ik nu in speelt. Dat was erg leuk. En daar maakte Julho dan weer een mooi verhaal van, over dat muziek universeel is, samen spelen, en leuk. Tijdens de les werd er veel nadruk gelegd op het sociale aspect: respect hebben, luisteren, belang van studeren (ook op school), motivatie, doorzettingsvermogen. Dat neem ik allemaal mee voor mijn eigen lessen die ik ga geven. Vandaag komen de muziekleerlingen van daar naar Borel, ook volgende week zaterdag. Uitje naar museum en open lessen of iets dergelijks. De kinderen waren lastig bij de les te houden, en sommigen waren zelfs hun blokfluit vergeten. Om een uur of 5 was ik klaar, warna ik nog even bij het voetbal had gekeken. Daarna gegeten en nagetafeld met Fernanda en Jota, leuke mensen. Voor dat ik ging slapen nog in verschillende talen gepraten met wat DTS-ers die in november naar Borel komen.

Gisteren, vrijdag, vertrok ik met Julho en de Nederlander om half 7 uit Xerem om om 10 uur in Borel aan te komen. We gingen met de bus, wat een reis, files! Hier aangekomen heb ik Stefan rondgeleid en zijn we naar de creche gelopen. Hij heeft hier 7 jaar geleden meegeholpen, dus er is veel veranderd. Op de creche heb ik in de groep van 3-jarigen meegeholpen met het leren van 1-5 en getekend. Daarna hebben ze gedouchd en in de ballenbak gespeeld. Om 12 uur ben ik weer teruggegaan en op de basis gegeten. Ik heb mijn klarinet laten zien aan Julho en met de hoboleraar gepraat. Toen ben ik naar de muziekschool gegaan en weer les gegeven, waarin ik nu ook mee kon spelen op de klarinet, met een canon. Toen hoorde ik zoveel muziek uit een andere zaal komen, dat ik eens even ging kijken. Daar wordt vanaf gisteren dus, elke vrijdagmiddag spelletjes, tekenen en muziek gespeeld, met band van Magno. Echt superleuk! Daar helpt een groep mee, die heet de radicals, Brazilianen vanuit het hele land. Ik ga hun meehelpen elke vrijdag. Daarna heb ik nog een van mijn klarinetleerlingen ontmoet, die een hele oude klarinet van zijn kerk leent. Hij is 14 jaar, speelt ook drums en gitaar. En daarna ben ik weer teruggegaan naar de basis gecomputerd, tas leeggeruimd, hele lekkere macaroni gegeten, pao de queijo (kaasbrood) en chocoladetaart. Oja en ik heb gister Felipe weer gezien, die me herrinerde en hem de groetjes gedaan. Na het eten nog Valkyrie gekeken met de andere vrijwilligers en toen was het zo weer middernacht.

Vanochtend ben ik vrij, rustig ontbeten, met Ana Claudia afgesproken dat ik morgen met haar ga ontbijten aan het strand. Er worden nu kinderen ingeent. Vanmiddag ga ik naar het museum met de kids van de muziekschool, waar we ook de mensen van de hoofdbasis weer ontmoeten. Volgende week maandag/dinsdag ga ik in andere favelas kijken.

Liefs, Lieke.

1. Mettine:
    19 september 2009
    Leuk dat het zo'n uitgebreid verhaal is. =) Nice dat we je ook eve spraken op msn dinsdag! Hier is alles ook goed. XXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXXX
  2. Anneke:
    19 september 2009
    nou je gaat echt muzikaal, Lieke, leuk! volgens mij zit jij op je plekje!
    groetjes!
  3. Liesbeth d. Jong:
    Hey Lieke,
    Leuk dat je van die mooie verhalen schrijft.
    Klinkt mooi allemaal, ben benieuwd naar je volgende verhaal.

Bless Liesbeth
  4. Cobi:
    20 september 2009
    Leuk om meer te lezen over de projecten en doelstellingen van Jocum in Rio en dat je al zo lekker bezig bent met van alles en nog wat.
    liefs, mam.
  5. Papa, mama en Kees Jan:
    20 september 2009
    Hallo Lieke,
    M'n complimenten voor hoe je schrijft! Je ziet het bijna voor je. Interessant om mensen van allerlei nationaliteiten te ontmoeten. God heeft kennelijk het goede voor met Rio, dat zoveel christenen daar (een poosje) actief zijn. Spannend ook om een kijkje te gaan nemen in andere favela's. Succes met alles, zeker ook met de muzieklessen.

Adeus, papa
  6. Renske:
    21 september 2009
    Hey Lieke,

Wat ontzettend leuk om al je verhalen te lezen! Het is net alsof ook ik weer een beetje terug ben!
    Hoe gaat het met Adryan? Is het nog steeds zo'n ondeugend, lief boeffie?
    Je mag daar veel verschillende dingen doen, leuk hoor!

Nou heel veel plezier nog!

Liefs
  7. Tim de Wijs:
    22 september 2009
    Hoi lieke,
    Leuk om zo jouw ervaringen te lezen.
    Ik ben natuurlijk erg benieuwd hoe het met de muziekzessen gaat.Hou me maar op de hoogte en als je nog iets wilt weten (over klarinetlessen bijvoorbeeld)hoor ( of lees) ik het wel.
    Veel plezier daar in Brazilië.

Tim de Wijs
  8. Kees Jan:
    11 november 2009
    Hey liekk ! :D
    was leuk over de webcam. Wat jij niet allemaal beleeft zeg :O. Hier is het zo saai zonder jou :(. En de hele tijd leren. Rio-ze!

jouw broertjee. X