Eerste dag in Rio

11 september 2009 - Rio de Janeiro, Brazilië

Gisteren ben ik om half 10 in Rio gearriveerd na een lange vlucht, saai alleen vliegen. Heathrow was groot, maar alles stond gewoon aangegeven, haha, dus geen probleem. In Rio werd ik opgehaald door Bebeto -obrigado papai-, Elisangela en haar (NLse) vriend Bram. Ik heb nu een visum voor drie maanden, zonder enig probleem en dan kan ik die straks verlengen. Ik was moe, maar blij ze weer te zien. Ook Rio is weer vertrouwd met zijn speciale geur die ik nog niet ergens anders heb geroken. Het was wel donker toen ik aankwam, maar toch zag ik weer wat herkenbare dingen, de lichtjes op de bergen, het Christusbeeld en het Maracana stadion. En uiteindelijk dé berg op, de morro do Borel. Niet veel veranderd op het eerste gezicht, hoewel ik vandaag zag dat er veel gebouwd wordt door de mensen, door een subsidie van de overheid geloof ik. Aangekomen bij de basis van Jocum zag ik ook Magno weer, die zo blijkt nu een eigen winkeltje heeft, waar ik voor ik naar bed ging nog even een lekker ananas-milkshake vandaan haalde. Het Portugees praten is weer wennen, het gaat ook zo snel. Maar ik was ook moe natuurlijk. Van binnen is het huis een beetje veranderd, leuk oranje kleurtje op de muur. Ik slaap met Elisangela op een (roze slaap)kamer; ik boven in een schommelend stapelbed (en jullie weten dat ik erg van boten houd). We delen samen de badkamer, waar ik vorige keer zo hard gevallen was. Ook leuk. Maar ik mag niet klagen, ik heb daar al weer een heerlijke douche genomen. Afgelopen nacht niet zo lang geslapen, voor het slapen nog gezellig een afleveringetje van Friends gekeken. Haha, maar als je in het vliegtuig ook al slaapt ben je toch een beetje in de war. Voor de kenners: de kamer waar wij vorig jaar sliepen daar liggen nu Fatima en Yara. In hun oude kamertje, zit ik nu achter de computer. Elisangela wist trouwens iedereen nog op te noemen hoor van onze groep! Het is aardig warm, maar met een ventilator op de kamer is dat prima uit te houden, zelfs onder mijn ikea-dekbedje. Ik had een kussen meegenomen en er ligt er hier ook een, dus dat is helemaal lux. Het matras is doorgezakt, dus je rolt ontieglijk naar het midden, maar dan rol ik in ieder geval niet van het stapelbed af he.  Vanochtend om half 8, standaard, ontbeten. Daarna uitgebreide dagopening gehad, wel helemaal in het portugees, zingen, lezen en bidden. Neto heeft wat uitgelegd, wat ik nog niet helemaal begrepen heb. In november komen Pedro en Nadja voor een paar weken. Volgende week komen er psychologen voor de community, en kijken voor individuele en groepstherapie voor alle leeftijden. Dat vind ik dus wel interessant. Morgen ga ik met hem praten over wat ik nu precies ga doen. Elisangela had vandaag het idee om Engelse les aan de kinderen van de creche te geven. Dan zal ik dus ook met hem praten over de giften. Na deze uuiitgebreide dagopening ging ik met Elisangela naar de creche.  Daar heb ik hele dag meegeholpen met Daiene, Christiane en Aline. Als ik de namen goed onthouden heb. Ik heb vooral meegeholpen in een groep met 3-jarigen. Ze hadden nu zelfs een zwembad opgezet. Daar heb ik ook voor het eerst weren de rijst, met bonen etc. gegeten. Smaakte goed. En nu ben ik moe. Het is hier nu 5 uur in de middag. Vanavond kan ik misschien mijn koffers eens uitruimen. Morgenavond heb ik een bruiloft van Andre en Michele, die ook in Borel wonen, maar de bruiloft is buiten de favela. in de stad.

Ik heb nog geen foto´s, maar dat komt nog. Er schijnt hier draadloos internet te zijn. Dus ik ga ook eens kijken of dat met mijn laptop lukt.

Liefs, Lieke.

1. Mettine:
    11 september 2009
    Lieke, wat fijn dat het allemaal zo goed gaat en dat je veilig bent aangekomen! Geweldige verhalen, word er zelfs jaloers van! Geniet ervan, ben trots op je, en ik spreek je vast eens snel op msn/skype/mails ;) xx
  2. Papa, mama en Kees Jan:
    11 september 2009
    Hoi lieve Lieke,

Fijn om te lezen dat je veilig bent aangekomen. Knap hoor, dat je gelijk al aan de slag bent gegaan. Vanavond waren we op de verjaardag van tante Betty. Iedereen was benieuwd naar jou en vroeg de groeten door te geven.
    Rust nog maar even lekker uit van de reis. Heel veel succes daar met alles in Borel en Gods zegen toegewenst. Groetjes uit Goudriaan.
  3. Heleendert:
    12 september 2009
    Hoi Lieke,

Leuk om je verhaal te lezen. Je zit er al weer lekker in zo te lezen.... Net of je gewoon doorgaat waar je was gebleven..
    Hier is het nu bijna 21.00 uur. Bij jou 5 uur vroeger toch? dus dan is het nog heerlijk middag. En is het mooi weer? Daar zou ik ook wel weer zin in hebben, lekker zonnetje enzo, maar ja hier genieten we van elke straal die door de wolken probeert door te dringen.
    Geniet maar lekker en Gods zegen!
    Doei!
  4. Anneke:
    13 september 2009
    Hoi Lieke,

leuk om je verhaal te lezen. Afgelopen vrijdag waren we het afscheid van Coen met een etentje aan het 'vieren' toen jij hem ook een mailtje stuurde of smsje of zo. Leuk om zo direct weer kontakt te hebben ook al zit je aan de andere kant van de oceaan. Fijn dat je goed gereisd bent! en veel vertrouwds terugvindt!
    Ik ben benieuwd wat voor therapien jullie gaan geven..
    vertrouwd gevoel dat er deze week nog een van Genderen de oceaan oversteekt?!
    Het ga je goed!!

liefs,
    Anneke
  5. Dirk:
    15 september 2009
    hey Lieke

goed om te lezen dat je weer in Brasil bent.
    heel veel plezier en succes daar
    en doe iedereen de groeten
    wel leuk dat ze ons allemaal nog bij naam weet
    groetjes
  6. koeno trijn kuiper: