Muziek en meer

30 september 2009 - Rio de Janeiro, Brazilië

Vorige week donderdag zou ik naar Tiuiti gaan, een andere favela in Rio waar Jocum actief is, maar ik ben niet gegaan omdat het teveel regende. Toen ging ik naar de muziekschool, waar ik Fatima geholpen heb met het knutselen. Tussendoor heb ik wat voorbereid voor mijn muzieklessen en zelf lekker Mozart gestudeerd. Dat was grappig, want de muziekschool is eigenlijk een grote ruimte met slechts 1 apart lokaal, terwijl er altijd meerdere lessen tegelijk worden gegeven en er wordt ook altijd gespeeld door de kinderen die niet aan de beurt zijn. Af en toe bleef er dus even een kind staan luisteren. Zelfs Samuel, die toch aaaltijd druk is en 'vervelend'. s'Avonds heb ik novela's gekeken (soaps) met ondertiteling en zo wat Portugees geleerd met mijn boeken erbij.

Vrijdag heb ik s'ochtends Fatima weer geholpen... totdat Julho, de fluitleraar arriveerde. Ik heb 2 muziekstukken getransponeerd voor de publieke les/voorspeeldag zaterdag en daarna geborduurd bij Fatima in de kunstclub. Hahaha. Die middag hadden we een lunch, niet met zwarte bonen, maar lichtere, die vaak in Sao Paulo gegeten worden. Ik vond die wel wat minder. s'Middags weer naar de muziekschool, meegegaan met Julho naar zijn lessen, maar mijn leerling kwam niet opdagen. De andere leerling wel, maar zijn klarinet is nog niet gearriveerd, dus met hem begin ik volgende week woensdag, morgen dus. Dus ging ik weer terug naar de muziekschool, waar vrijdagmiddag standaard een hoop kinderen spelen. Meegezongen met het nieuwe nummer van Magno's band waar ik het eerder over had, en het tussenstukje op klarinet verzonnen. Was leuk. Jammer genoeg, is het nummer gister (afgelopen maandag dus) geregistreerd zonder klarinet. Haha, ik was aan het werk. s'Avonds ben ik meegegaan naar een soort viering van het 250-jarig bestaan van Tijuca, waar Jocum Borel een erevermelding zou krijgen. Dit gebeurde helaas niet. Wat een schande. Politieke ongein blijkbaar. Afgesproken dat ik zelf de Engelse les ga beginnen in de creche wanneer ik wil.

Zaterdagochtend begon om een uur of half 10 de muziek in de muziekschool. Ook de leerlingen uit Xerem arriveerden een half uur later. De kunstclub hield een open les en tentoonstelling op het plein. Ik heb ook 2 filmpjes op YouTube gezet onder de naam: Projeto Bom Tom Som do Morro Borel 1 & 2. Ik heb zelf ook geklarinet, samen met een dwarsfluitleerling en een altblokfluit. Verder nog wat gezongen. Ik heb internet op mijn laptop gekregen. Die avond ben ik met nog een hoop lui naar een concert van Joao Alexandre geweest, de muziek was leuk, maar tussendoor maakte die grapjes die ik niet altijd begreep haha. Grapjes maken en begrijpen in het Portugees vind ik nog best lastig. Na het concert liep ik met 2 jongens terug naar Borel. Toen we Borel binnengingen hoorden we schieten. Dus liepen we snel terug naar een veilige hoek van een steeg. Daar wachten we tot het schieten zou stoppen. De caveirao bleek weer de wijk binnen gevallen te zijn. Dit schijnt elk weekend te gebeuren. Hij was wel weer aan het afdalen/weg aan het gaan, dus we zijn met zijn allen (we waren inmiddels met een hoop mensen) langzaam omhoog gegaan, niet over de hoofdweg natuurlijk. Je hoorde voortdurend schieten, dus dat was niet zo erg leuk. Maar ik bleef buitengewoon kalm. Volgens mij bid je constant op zo'n moment.

Zondagochtend was relaxed, gelunchd met lasagne en taart met z'n allen voor de verjaardag van Eli. s'Middags heb ik een ticket naar Sao Paulo gekocht voor 2-5 oktober. En s'avonds ben ik naar de kerk van Neto en Andrea geweest. Dat was ver weg, maar ik vond het leuk. Het was een Presbiteriaanse, maar niet erg traditioneel. Ik kon het meeste zelfs gewoon volgen. Na afloop nog wat gekletst met wat andere kerkgangers. Ik blijf toch aangezien worden als buitenlander, vanwege mijn niet-geverfde echte blonde haar.

Gister was het een heeele warme dag. Ik werkte in de creche van begin tot eind. Met die warmte waren de kids een beetje lastig. Ze wilden bijvoorbeeld niet gaan slapen na het eten, wat toch de gewoonte is. Ik blijf me verbazen over het aantal keren dat de kinderen op een dag de caveirao noemen, bijvoorbeeld als ze een plaatje van een zwarte grote auto zien. Toen ik thuis kwam om een uur of 5 heb ik eerst eens een dutje gedaan, haha. s' Avonds lekker bijgekomen achter de tv.

Vandaag heb ik weer op de creche gewerkt. Dit keer heb ik in de andere groep meegelopen, normaal help ik 'Tia Kris', nu 'Tia Daiene'. De kinderen wilden dat graag. En ik vond het ook leuk, want ik wil ze allemaal leren kennen. Het was een hoger niveau, het communiceren ging makkelijker en we hebben ook wat woorden in het Engels geoefend. Ze slapen ook sneller en makkelijker. Ook kleuren ze kleurplaten, wat die andere groep nog niet doet. Het was vandaag minder warm, de hele dag regen, wat wel lekker was voor het werken in de creche. Maar ik vind het best koud. Vanavond van 7 tot 9 was er zangles in de muziekschool voor een groep van ongeveer 5 (jonge) vrouwen en 5 (jonge) mannen. Ik ben daar bijgebleven, voor mijzelf was dat ook leerzaam, want je leert bepaalde muziektermen in een andere taal.... Was gezellig. Morgen werk ik weer in de muziekschool.

Ik heb er een paar foto's opgezet. Een paar, want het lukt me met deze verbinding niet zo goed. Er volgen er uiteraard later meer!

Nou, tot nu toe lukt het me nog aardig uitgebreide verslagen te doen.. we zullen zien hoe lang ik dat volhoud. :P Houd mij vooral op de hoogte van jullie belevenissen thuis!

Liefs, Lieke.

1. Arthur en Miranda v.d.Ham:
    3 oktober 2009
    Hoi Lieke,

Wat is het leuk om je belevenissen te kunnen volgen via je blog.
    Het is fijn om te lezen dat je het goed naar je zin hebt.Leuke foto's heb je bij je blog erbij gevoegd.Zo zien we ook je werkomgeving.
    Veel succes met je werk. Het is goed om te zien dat je zo ook wat voor je naaste kan betekenen.

Hartelijke groeten,
    Arthur en Miranda
  2. F.van Wijk.:
    7 oktober 2009
    Beste Lieke.
    Mijn broer werkte vroeger in Angra dos Reis op de Verolme scheepserf en kwam ook regelmatig in Rio
    waarbij hij ook veel vertelde over de krottenwijken.
    Ik vind je brieven heel interessant en geweldig dat
    je je juist om die kinderen bekommert.Ik wens je Gods zegen toe!

Hartelijke groeten van Frans van Wijk.
  3. Elisa:
    7 oktober 2009
    Liekkkkeee Je zit der al!!! whaa vet! Hoe gaat het?? ik lees je verhalen super tof man!!

Dikke kus Groetjes daar!!