De tijd gaat snel..

8 oktober 2009 - Rio de Janeiro, Brazilië

En er is alweer een week voorbij! Ik ben hier nu bijna een maand, de tijd is omgevlogen...

Vorige week woensdag heb ik klarinetles aan Igor gegeven op mijn klarinet, omdat de muziekschool er nog geen heeft. In een half uur heeft hij de onderdelen van de klarinet geleerd, wat over de klarinet in het algemeen, ademhaling, houding en c t/m g geleerd. Dat is veelbelovend. Natuurlijk is oefening nodig, maar dat gaat lastig zonder klarinet... Verder trek ik veel met Larissa op, de zanglerares die er dinsdagavond is en woensdag voor keyboardles. Gezellig. Verder die dag een nieuw nummer van Magno afgemaakt met intro en tussenstukje op de klarinet. Te zien op youtube: http://www.youtube.com/watch?v=ApvYCCOxIpw. Waarschuwing: verdere oefening en afwerking zijn we nog mee bezig, haha. s'Middags geen les gegeven aangezien mijn leerlingen niet kwamen opdagen. s'Avonds een nieuw knutselwerkje met Adenilde en Fatima geoefend, haha. Een schitterende libelle van steentjes. Die van mij is jammer genoeg voor de verkoop. ;)

Donderdag 1 oktober heb ik weer in de creche gewerkt, weer bij de groep van Kris, want alle kinderen van haar groep waren deze dag aanwezig, wel 12. Ik heb die dag foto's van mijn familie aan de rest van de creche laten zien.. dat was leuk. De routine van de creche ben ik nu goed aan gewend. Gepraat met Tia Kris over de situatie in Borel, dat ook voor haar het soms best wel uitzichtloos lijkt. Aan het eind van de middag even langs geweest bij de knutselles. Gepraat met de meiden daar. Een meisje vertelde over haar droom om later archeoloog te zijn en door Europa te reizen. Maar dat is erg lastig, gezien de scholen en universiteiten hier, de manier waarop ze ingericht zijn en toegangseisen voor goedkopere scholen.

Och, schrijf ik net een ontzettend uitgebreid verhaal over mijn weekend van vrijdag t/m maandag in SP, is het in een keer weg. Op dit moment, vandaag woensdagavond 7 okt, hoor ik ontzettend veel schoten, zo te horen is het niet heel dichtbij, maar dat belooft niet veel goeds. Ik zal eerst wat over SP vertellen. Mijn weekend was druk, gezellig, indrukwekkend, vermoeiend en muzikaal. Ik heb geeen rijst en bonen gegeten, ze eten daar echt alleen maar broodachtige dingen, kaasbrood, pizza, brood met mortadella (vlees), hamburger etc. Ik ben naar de kerk geweest, IBAB (Baptisten), die elk jaar in Borel voor een weekje meehelpen, zo ook vorige zomer, waar ik ze heb leren kennen. Elke avond feest of verjaardag. Mensen teruggezien, nieuwe vrienden gemaakt. Samba gemaakt, surdu en pandeira leren te bespelen. Een nieuwe familie erbij gekregen, de familie van Talita en Biro, haar vriend. Wat een geweldige mensen. En Talita's moeder lijkt echt op mijn moeder, zoals zij ook al zei. Zaterdag de stad leren kennen: de drukke metro, de mix aan culturen aan mensen, een museum van de portugese taal, markten, China Town en natuurlijk Avenida Paulista met zijn nachtleven. Nouja nachtleven, avondleven, want het was zo ontzettend koud, dat we na een warme chocolademelk en wat bier maar weer terug gingen. Haha. De stad is verder best grijs, heeft rustige groenere wijken, maar ook lelijkere, arme wijken. Rio vind ik toch mooier. Zaterdagavond nog een feestje van een IBAB-lid, erg gezellig, ik denk dat ik sliep om een uur of 4. Poeh, dat was wel een end rijden. Net of je heel Nederland doorkruist. Zondag ben ik s'ochtends en s'avonds naar de kerk geweest, en daartussendoor naar een jeugdgevangenis voor jongens tussen de 13 en 18 jaar, waar ze vrijwilligerswerk doen. Centraal stond muziek van Magno, Biro en nog iemand van IBAB, daarvoor heb ik gebeden en wat over mezelf en Nederland verteld. Daarna nog wat gekletst met de jongens en gevoetbald. Ik vond het erg indrukwekkend, verscheidene van die jongens hebben bijvoorbeeld al iemand vermoord. Zondagavond een gezellig avondje thuis met de familie van Talita, Biro en Magno.. met ofcourse pizza en daarna heb ik geslapen bij Biro en Magno.. met nog een stel jongens op een kamer, we hebben zo ongeveer de hele dag gekletst. Maandagmorgen vroeg was het dus rennen naar de metro om net op tijd de bus naar het vliegveld te halen, waar we natuurlijk, je raadt het al, moesten wachten. Maandagmiddag arriveerden we weer in Rio, waar ik eerst eens rijst met bonen heb gegeten, hmmmmm. Ik ga zeker vaker naar Sao Paulo, wellicht met Magno. Drie dagen is veel te weinig voor zo'n grote stad en zo'n leuke familie en vrienden.

Thuisgekomen in Borel heb ik niet veel gedaan, aangezien ik behoorlijk moe was. Maandag op dinsdag was een onrustige nacht met veel schoten, de preciese situatie heb ik nog niet helemaal begrepen maar er blijkt een invasie te zijn van een andere drugsfactie, het Terceiro Vermelho in Borel, waar eigenlijk het Comando Vermelho de baas is. De leider zit al wel een eeuwigheid in de gevangenis. Er is ook veel politie in en om de wijk. Ik kon dinsdagochtend dan ook niet alleen naar de creche lopen, dus ben ik weggebracht. Er schijnt iemand gedood te zijn, een familielid van de baas van Borel overleden. Overdag op de creche hoorde we ook af en toe schoten. De creche is ook op een niet veilige plek, een beetje afgelegen en vlakbij een politiepost. Eli denkt er over na om de creche te verhuizen. Gebed gevraagd dus! Of voor degene die dat niet gewend zijn, aan ons denken is ook goed. Die avond koffie gedronken bij Ade thuis, en gespeeld met Yasmim, Caio en Lara Bia en daarna weer even bij de zangles geweest.

Vandaag was ik de hele dag in de muziekschool, afgelopen nacht was rustig en vandaag overdag ook. Ik heb les gegeven (wat steeds beter gaat ivm de taal), filmpjes gemaakt, en gezellig andermans lessen bijgewoond. Verder heb ik alvast donaties overgemaakt die ik tot nu toe ontvangen heb (een bedrag van 2950 euro, wat immens is voor Jocum Borel, een wonder!), omdat ze die ontzettend nodig hebben, voor hervormingen en activiteiten in de creche. En meer. Ik zal later nog verslag doen van wat er precies mee gedaan is. Er zijn in ieder geval alvast inkopen van gedaan voor de dag van de kinderen aanstaande vrijdag. Dat hebben we niet in Nederland toch? Ook heb ik vandaag voor het eerst skype gebruikt, mama was jarig. Ik heb ook haast geen tijd over om rustig achter skype te gaan. Alleen s'avonds dan, maar ja dan is het in Nederland midden in de nacht. Oowja en niet te vergeten heb ik vandaag de moeder van Pedro geknuffeld, die voor Neto de leider van Jocum Borel was. Hij is nu in Egypte. Ik hoop dat we een rustige nacht mogen hebben, en ik blijf zeker binnen vanavond, en zoals een moeder hier uit de wijk vanavond tegen me zei: God heeft mijn kinderen tot nu toe beschermt en dat zal hij ook blijven doen.

Liefs, Lieke.

Maak je reisblog advertentievrij
Ontdek de voordelen van Reislogger Plus.
reislogger.nl/upgrade

1. Papa, mama en Kees Jan:
    9 oktober 2009
    Hoi Lieke,
    Moeders over de hele wereld lijken toch allemaal op elkaar!
    Je moeder.
  2. Anne:
    16 oktober 2009
    hey liek!
    wauw ten eerste: het is echt bizar om te lezen dat waar wij vorig jaar rond deze tijd les over hadden, iets is wat aan de gang is waar jij nu bent! Klinkt wel alsof je er rustig onder bent, gelukkig. Maar ik zal een kaarsje voor je opsteken :)
    Het klinkt leuk wat je daar allemaal doet, ook het lesgeven op je klarinet! Succes en ik denk aan je (ik vond vandaag nog je lieve verjaardagskaart trouwens!), veel plezier! Liefs en dikke kus uit Utrecht
  3. piet kruit:
    17 oktober 2009
    Hallo Lieke,ik leef met je mee en weet dat je veel gebed nodig hebt. Ik ben zelf in Belo Horizonte geweestvoor dezelfde organisatie en voor werk in de Favela. Gods zegen toegewenst.
  4. Frans:
    17 oktober 2009
    Wat mag jij veel betekenen voor heel veel mensen
    die het ook nodig hebben . Heel veel sterkte in je werk en boven alles Gods leiding in je dagelijks werk.
  5. Riet Dekker Hoornaar:
    21 oktober 2009
    Hallo Lieke, ik heb zojuist al je verslagen zitten lezen en ben onder de indruk van wat je op jouw leeftijd allemaal al kunt doen voor je medemens.Ik wens je nog een hele goede tijd onder Gods bescherming en zegen met de hartelijke groeten.
  6. aria rijneveld:
    24 oktober 2009
    Hoi,Lieke ik heb je blog gelezen. Bedankt! Heel veel sterkte toegewenst en dat de Heere je mag bewaren, let goed op jezelf. Ik heb je zus nog gesproken in de plus waar ze werkt. Ik leef met je mee in Rio in Brazilië, waar wij ook 2 dagen zijn geweest... Groetjes Aria Rijneveld
  7. Mettine:
    25 oktober 2009
    Liekje! Jij in Rio, wij zaten op Terschelling! Was superleuk! Ik spreek je snel op msn offeh iets anders he! En Lieke met je leuke logje, wanneer komt er nou eens een nieuw blogje? x
  8. Corie de Jong:
    26 oktober 2009
    26 oktober 2009
    Hoi Lieke,
    Leuk om je verhalen te lezen. Volgens mij voel jij je weer helemaal thuis daar. 't Is ook mooi werk wat je daar mag doen. Ik wens je dan ook Gods zegen en nabijheid toe en hoop dat je daar een hele goede tijd zult hebben.